خدمت شما علاقه مندان به آموزش پایتون سلام عرض می کنیم. در قسمت قبلی با آموزش نصب و راه اندازی مفسر پایتون در خدمت شما بودیم.

ساختار داده ای

هر زبان برنامه نویسی ساختارهای داده ای مختلفی دارد که هر کدام خواص و رفتار خاص مخصوص به خود را دارند.
پایتون قدرتمند هم ساختار داده ای قوی و غنی نسبت به دیگر زبان ها دارد. ساختار های داده ای که قرار است در این سری از آموزش ها یاد بگیریم را به ترتیب از آسان به سخت دسته بندی کردم.

انواع ساختار داده ای در پایتون

1. اعداد صحیح
2. اعداد اعشاری
3. رشته ها
4. لیست ها
5. چند تایی ها
6. ست ها (set)
7. دیکشنری ها

هر یک از ساختار داده ای بالا استفاده های خاص خود را دارند که در این قسمت از آموزش پایتون قصد داریم تا با ساختارهای داده ای اعداد صحیح و اعشاری آشنا شویم. همچنین در بین یادگیری این ساختار داده ای، دستورات و کلمات کلیدی پایتون و ... را نیز یاد میگیریم. فقط به کمی دقت و تمرین نیاز دارید تا بتوانید هر برنامه ای که دوست دارید را با پایتون بنویسید ! پایتون یک زبان برنامه نویسی مخصوص داده های بزرگ است! به این معنی که در مقدار اعداد محدودیت ندارید.

عملگر و عملوند:

به علامت ها و کلمات از پیش تعیین شده در زبان های برنامه نویسی که وظیفه ی انجام یک عملیات بر روی دو ساختار داده ای را دارند عملگر گفته میشد. و همچنین به دو ساختار داده ای که معمولا در سمت چپ و راست عملگر آورده میشود نیز عملوند گفته میشود.
برای مثال در محاسبه ی زیر علامت + عملگر و اعداد 2 و 9 عملوند هستند.
 

9 + 2

عملگر های مخصوص اعداد صحیح و اعداد اعشاری به شرح زیر است:

+          جمع دو عدد
-          تفریق دو عدد
*         ضرب دو عدد
/          تقسیم عدد سمت چپ عملگر بر عدد سمت راست عملگر(جواب یک عدد اعشاری است.)
//       تقسیم عدد سمت چپ عملگر بر عدد سمت راست عملگر(جواب یک عدد صحیح است.)
**      به توان رساندن عدد سمت چپ عملگر به ازای عدد سمت راست عملگر
%       باقیمانده ی تقسیم عدد سمت چپ عملگر بر عدد سمت راست عملگر

برای درک بهتر چند تا مثال روی مفسر پایتون میزنم.

دیتا تایپ پایتون Python Data Type

 

همانطور که میبینید جواب عملیات 2 // 5 برابر با 2 هست. چون عملگر // یک عدد صحیح را بر میگرداند پس مقدار اعشار رو از بین میبرد. هر قسمت از محاسبات بالا رو نفهمیدید به سراغ توضیحات عملگر ها که قبل از عکس گفته شد بروید.

قوانین اولویت در محسابات:

قوانین اولویت پایتون در محاسبات دقیقا مثل قوانین اولویت ریاضی می باشد. یعنی اولویت اول پرانتزها هستند. بعد توان و بعد ضرب و تقسیم و در آخر هم جمع و تفریق.

بنابر این مقدار عبارت 2 ** 3 * 4 - 8 / 2 + 4 برابر است با 32.0

اولویت با پرانتز است که خوب در محاسبه بالا پرانتز نداریم. اولویت بعدی با توان است و پس از محاسبه ی توان، محاسبه ی ما به شکل زیر در میاد:

8 * 4 - 8 / 2 + 4

سپس نوبت ضرب است که پس از محاسبه ی آن داریم:

32 - 8 / 2 + 4

حالا تقسیم را محاسبه میکنیم و محاسبه به شکل زیر در میاد:

32 - 4.0 + 4

که جواب ما 32.0 خواهد بود.

سوال: چرا جواب محاسبه ما عدد اعشاری 32.0 شد؟

زیرا از عملگر / برای تقسیم 8 بر 2 استفاده کردیم که جواب این عملگر یک عدد اعشاریست و پایتون در جواب محاسبه ی اعداد اعشاری با اعداد صحیح، از اعداد اعشاری استفاده میکند !

متغیرها در پایتون:

نوشتن اعداد ساده در یک برنامه (آنهم به صورت مکرر) کار سختی نیست.
حالا به این فکر کنید شاید نیاز دارید برنامه ای بنویسید که از عدد 123456789987654321 بارها و بار ها باید در برنامه استفاده شود. خوب استفاده از این عدد بارها و بارها در برنامه کار محسابه را مشکل می کند. بهترین راه این است که این عدد را به یک نام کوتاه به مفسر پایتون معرفی کنیم و هر جا از آن نام استفاده کردیم، مفسر خود جای نام، آن عدد را به کار برد که به این عمل نسبت دهی یا متغیر می گویند.

عملگر = در پایتون مقدار سمت راست خود را در یک متغیر که یک نام در سمت چپش ، ذخیره میکند.

برای مثال:

number = 123456789987654321

در خط بالا با استفاده از عملگر = عدد را در متغیری به نام number ذخیره کردیم. توجه کنید که اسم متغیر حتما باید سمت چپ عملگر باشد.

قوانین نام متغیر ها:

  • نام متغیر شما نباید با یک عدد شروع شود و اگر میخواهید از عدد استفاده کنید باید عدد از حرف دوم به بعد آورده شود.
  • نام متغیر شما میتونه دارای کاراکتر "_ " هم باشد.
  • همچنین در پایتون نسخه 3، شما میتوانید از حروف و کلمات فارسی هم برای نام متغیر ها استفاده کنید. ولی قصد من آموزش برنامه نویسی استاندارد در پایتون است که در برنامه نویسی استاندارد شما فقط اجازه ی استفاده از تمامی حروف بزرگ و کوچک لاتین و علامت _ و اعداد را دارید.

چند مثال از نام متغیر های درست:

_
a
Test
vARAIBLE
a_long_name
var1
python3456789

چند مثال از نام متغیر های نادرست:

1var
%test
varaible$
while

سوال: چرا نام while برای متغیر جزو نام های نادرست است؟

جواب : چون  while جزو کلمات کلیدی و دستورات پایتونه که برای ایجاد حلقه ها ازش استفاده میشه.

کلمات کلیدی پایتون به شرح زیر هستند:

if          elif          else         while         for         try         except         finally         yield         return         import         from         is         not         as         None         True         False         lambda         def         class         async         await         

به بزرگی و کوچکی حروف دقت کنید زیرا پایتون نیز به بزرگی و کوچکی حروف حساس است ! تمامی کلمات کلیدی بالا  را در این سری از آموزش ها فرا خواهید گرفت. بریم سراغ مفسر و چند مثال از نسبت دهی و ساخت متغیر بزنیم.

مثال نمونه پایتون Python Example Code

کم کم داریم وارد مرحله ای از برنامه نویسی میشویم که ممکن است خطاهایی در محاسبات و برنامه ها پیش آید، پس قبل از شروع آموزش رشته ها، در فصل بعد به توضیح و تفسیر خطاها در پایتون میپردازیم و 3 کلمه کلیدی  if, elif, else رو یاد میگیریم.

آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟ 675 کاربر این را مفید یافتند (676 نظرات)